Hooggevoeligheid #3 – Faalangst

Hooggevoeligheid en faalangst
Op naar zwemles, het wekelijks verplichte uitstapje wat we het liefst vermijden en waarbij we vooral hopen dat de diploma’s bijna in zicht zijn. Voor hooggevoelige kinderen kan de zwemles een grote uitdaging zijn. De geur van het chloorwater, het zonlicht dat in je ogen schijnt, een andere badjuf in de vakantie, aanrakingen, spattend water in je gezicht, kinderen die al wel kunnen duiken. Allemaal prikkels die ertoe kunnen leiden dat het hooggevoelige kind zich niet op zijn gemak voelt. De diploma’s laten nog even op zich wachten…

Faalangst is een welbekend probleem bij hooggevoelige kinderen. Ruim 60% van de hooggevoelige kinderen is faalangstig. Faalangst kan zich op verschillende manieren uiten. Sommige kinderen hebben cognitieve faalangst, angst voor kennistaken, dit uit zich voornamelijk op school. Andere kinderen willen niet afgaan in aanwezigheid van anderen, sociale faalangst. Tenslotte is er motorische faalangst, angst om af te gaan bij fysieke activiteiten.

Alle nieuwe activiteiten of kleine veranderingen kunnen lastig zijn voor kinderen met faalangst. Ze worden onzeker doordat er iets anders gaat of ze ergens niet de controle over hebben en haken af. Zwemmen kan veel faalangst oproepen omdat het kind moet presteren op fysiek gebied, maar ook niet af wil gaan voor anderen. Op school kan het kind onderpresteren: hij wil niet afgaan op kennistaken en doet wat hij zeker weet dat hij kan. Hij wil ook niet opvallen en past zich sociaal aan aan het gemiddelde. De juf geeft hem geen extra aandacht, hij staat niet in het middelpunt van de belangstelling en voelt zich fijn. Voor ouders en leerkrachten kan dit frustrerend zijn: het kind kan toch zoveel meer?! Waarom laat hij dat dan niet zien?

Tips om faalangst te verminderen

Laten we vooropstellen dat het kind oké moet leren zijn met zichzelf. Het kind moet zichzelf ontdekken zodat zijn zelfbewustzijn wordt versterkt. Hoe stimuleer je je kind om te laten zien wat hij kan? Valkuil is dat je tegen hem zegt en van hem verwacht dat hij hetzelfde op school laat zien als dat hij thuis kan. Leg daar géén nadruk op! Laat je kind proberen, oefenen, bekijken, prijs de poging en de manier waarop een kind iets heeft aangepakt. Een faalangstig kind moet leren om fouten te maken zonder dat daar kritiek of verbeterpunten op volgen, dán krijgt hij het vertrouwen om te blijven proberen.

Heb aandacht voor de angst, deze is reëel voor het kind en moet daarom serieus worden genomen (en het hooggevoelige kind merkt het wanneer je daarin niet echt bent!). Benoem de voordelen van de activiteit waar het kind tegen opziet, wees concreet in wat hij kan verwachten en vraag hem zelf ook om leuke dingen erover te bedenken. Dit creëert een positief beeld en geeft het kind iets om op terug te vallen als de activiteit begint. Laat je kind meedenken over dingen die hem kunnen helpen om iets nieuws tóch te gaan doen.

De zwemles zal niet minder prikkels opleveren, maar het kind weet dat hij het nodig heeft om zelf, zonder bandjes, naar het zwembad te mogen gaan. Het kind mag zelf kleren uitkiezen die hij kan dragen bij het met-kleren-aan-zwemmen en een leuk badpak dat lekker zit verhoogt het comfort van je kind. Duimen maar…. Uiteindelijk wordt het echt beloont met een diploma!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.