Hooggevoeligheid #2 – Eigenwaarde

Hooggevoelige kinderen
Juni 2019 – Jezelf ontdekken

In mijn eerste blog over hooggevoeligheid schreef ik dat het belangrijk is dat je een kind mee laat denken. Dit stukje regie over zichzelf geeft dat hij meer en meer gaat begrijpen wat hij nodig heeft. En dát kan zo enorm lastig zijn voor gevoelige kinderen. In deze blog ga ik dieper in op wat je een gevoelig kind kunt meegeven als het gaat om regie en eigenwaarde. Ik zal uitleggen waarom dit juist voor een hooggevoelig kind erg belangrijk en helpend is.

Als je bekend bent met hooggevoelige kinderen zul je direct herkennen dat deze kinderen veel met anderen bezig zijn. Als een ander iets niet volgens de regels heeft gedaan wordt dit gemeld bij de desbetreffende gezagsdrager. De eerste keer is dat handig: ‘fijn zo’n meedenkend kind!’, maar op een gegeven moment bereik je je plafond: ‘waar bemoei je je mee!’ En dan heb je ook nog die situaties waarin het kind eeuwig bezig lijkt om de ander aan te sturen, maar zijn eigen taken niet afrondt: ‘ben je nu nóg niet klaar?!’ Het kind wil ALTIJD bepalen in samenspel situaties en kan zo verschrikkelijk moeilijk doen als een ander het anders wil: ‘SAMEN spelen!!!’

Herken je dit? Dit is waar het begint, waar de eerste hulp bij hooggevoeligheid op ingezet moet worden. Het kind moet leren voelen wie hij zelf is. Hij is zoveel bij de ander dat hij geen ruimte heeft voor zichzelf en constant over zijn eigen grenzen heen gaat. Het kind wil de regie houden, wil bepalen en probeert de situatie hiermee voor zichzelf te ordenen. Als de ander hier niet in meegaat raakt het kind direct uit zijn gecreëerde evenwicht. Wat hij van binnen voelt is niet in overeenstemming met wat hij van buiten laat zien. Het kind begrijpt zichzelf niet en heeft geen vat meer op de situatie. Dit maakt hem onzeker en draagt eraan bij dat hij nog meer probeert te ordenen en vast te houden aan regels en afspraken: ‘ja maar…!’

Oefeningen om de eigenwaarde te versterken

Door kleine oefeningen kun je je kind meer bewust laten zijn van zijn eigen lichaam. Laat hem bijvoorbeeld heen en weer schuiven op een stoel, van voor naar achter, hij voelt dan zijn zitvlak op de stoel. Laat hem een paar keer diep in- en uitademen. Help hem zich te focussen op zijn eigen lichaam, ga in alle rust na waar zijn voeten de grond raken, waar zijn ademhaling zit, op zijn schouders gespannen zijn. Deze oefeningen kunnen alleen gedaan worden in een rustige, veilige omgeving.

Naast het bewust worden van zijn eigen lichaam is het belangrijk dat het kind leert om zelf na te denken over wat hij wil. Neem de tijd om in alle rust een gesprek met je kind te voeren. Vraag bijvoorbeeld: wat zou je doen als je zelf je dag in mocht delen? Welke regel vind jij het allerbelangrijkste? Welk voorwerp zou je niet willen missen, etc. Geef je kind de ruimte om zijn eigen antwoord te vormen en geef zelf ook antwoord op de vraag die je stelde. Het kind leert hierdoor dat zijn eigen wensen en behoeften anders kunnen zijn dan die van een ander.

Word je al uitgedaagd om je kind meer zichzelf te laten ontdekken? Probeer maar, zoek samen naar wat hem uniek maakt en bevestig hem daarin. ‘Wat goed dat jij dat bedenkt, ik was zelf nooit op dat idee gekomen! Kun je me uitleggen hoe je dat hebt gedaan?’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.