Met je stress naar de overkant

Psychomotorische therapie drenthe groningen stress en spanning

Februari 2017: Met je stress naar de overkant

Spanning, stress het hoort bij het leven. En gelukkig maar want soms kan stress heel nuttig zijn! Maar helaas, soms neemt het een andere vorm aan dan wat je normaal gesproken gewend bent. De reactie is heftiger en duurt langer dan normaal. Dan kan het alleen al helpen om je spanningen bespreekbaar te maken en je grenzen wat aan te scherpen. Soms lukt dit niet alleen of is er meer hulp nodig.

In deze blog staat Thea centraal, met haar verhaal vertel ik hoe stressklachten eruit kunnen zien tijdens de psychomotorische therapie en wat PMT kan bijdragen aan het verminderen van spanning.

Thea maakt een vermoeide indruk, ze heeft wallen onder haar ogen en haar schouders zijn hoog opgetrokken. Thea is voor de derde keer in de zaal en ze noemt dat ze extreme hoofdpijn heeft en dat haar buikpijn nog steeds niet weg is. De stress heeft invloed op haar lichamelijke gesteldheid en doordat ze bewuster met zichzelf bezig is merkt ze steeds meer signalen op. Nu zijn het nog ‘grote’ signalen. Vaak zijn er vooraf al kleinere signalen aanwezig die oplopen tot grotere signalen, zoals pijn.

Thea is emotioneel uitgeput en merkt dat ze geprikkeld reageert op haar omgeving. Haar gedachten zijn hierbij weinig helpend. Ze wil het zo graag goed doen en iedereen tevreden houden dat ze zichzelf daardoor vaak vergeet. Het opmerken van lichaamssignalen zoals een verhoogde hartslag, een snellere ademhaling en toenemende spanning in de spieren is een belangrijk onderdeel waaraan we werken. Thea gaat dit vervolgens steeds meer herkennen in situaties die haar stress opleveren.

Dan komt de volgende stap: hoe reageer je op de verwachtingen van een ander of van jezelf? Thea krijgt van mij de opdracht om zoveel mogelijk ballonnen in de lucht te houden. Ze rent de hele zaal door en probeert er zoveel mogelijk in de lucht te houden. Na de opdracht hijgt ze en zucht: “ik ben er toch weer ingetrapt”. Ze kan de ballonnen koppelen aan het aantal activiteiten wat ze op een dag doet. ‘Het is teveel!’ concludeert ze met haar hoofd. Thea leert door de oefeningen dat ze dit ook steeds meer mag gaan voelen. Doordat we speelse vormen combineren met ontspanningsoefeningen kan ze het voelen steeds meer toepassen en leert ze steeds beter haar eigen grenzen kennen. Nu de grenzen herkend worden wil Thea leren deze op een adequate manier aan te geven.

“Thea, je mag naar de overkant, hier heb je 3 ballen en kun je de pion ook meenemen? O ja er liggen nog 4 gewichten, die mag je ook even pakken. Ach, wil je de hoepels dan ook even om je nek doen?” Thea begint met het pakken van de ballen, de pion, de gewichten en ineens stopt ze.  Ze kijkt me aan en recht haar rug. “Helaas Rebekka… ik trap er niet meer in, ik wil de ballen voor je meenemen maar de rest mag je zelf doen!”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.